neděle 29. září 2013

Umění nediverzifikace


"Nedávejte všechna vejce do jednoho košíku!" zní jedna z obecně uznávaných pravd. A jako většina obecně uznávaných pravd je bohužel mylná.

Alespoň v případě investování. Obecně uznávanou pravdou v oblasti investování totiž je, že chceme-li se bránit proti riziku, měli bychom diverzifikovat.

Diverzifikace je rozklad rizika do více investic s tím, že výkyvy výnosností a cen jednotlivých investic se vzájemně vyruší a celkové portfolio bude mít výnosnost kladnou.

Tato představa má však dvojí ALE:


1. Diverzifikace funguje jen v případě, že výnosnosti jednotlivých investic v portfoliu spolu nekorelují.

Př!klad: Máte-li nainvestováno v akciích dvaceti různých společností, nejedná se o diverzifikaci. Celý akciový trh může zkolabovat (a kolabuje) a vaše portfolio vezme za své.

Většina finančních poradců nabízí právě diverzifikaci pouze v rámci jedné kategorie aktiv (papírových). Troufám si tvrdit, že podobná strategie je velmi riziková. Poradce, který tvrdí, že má dokonale diverzifikováno, de facto přiznává, že investování vůbec nerozumí.

2. Příliš širokou diverzifikací se výnosnost portfolia snižuje a rizikovost zvyšuje.

Př!klad: Ve svém investičním portfoliu máte podíly ve firmě, kterou řídíte, a která dobře vynáší, dále nemovitosti, jež dobře znáte a výhodně pronajímáte a nakonec akcie dvou dobře prověřených firem, které přináší dividendu. Vaše portfolio má výnosnost 12%.

Pokud za účelem diverzifikace vstoupíte například do 2. pilíře penzijního spoření, který de facto znamená dlouhodobé investice do diverzifikovaného portfolia vám neznámých papírových aktiv, výnosnost svého portfolia prudce snížíte. Tím, že tuto investici vůbec neovládáte, navíc zvýšíte i rizikovost svého portfolia.

Jaká z toho plynou doporučení?
  1. Investujte jen do několika málo aktiv, které velmi dobře znáte, a která ovládáte a neřeďte je těmi, které mají jen průměrné vyhlídky.
  2. Investujte do všech kategorií aktiv - papírových, nemovitostí, duševního vlastnictví, komodit, podnikání, atd.
  3. Pokud se vám bude nějaký poradce chlubit, jak skvěle umí diverzifikovat portfolia, zdvořile se s ním rozlučte.
A pamatujte, že Warren Buffet říká: "Nemusíte diverzifikovat. Stačí když dáte všechna vejce do jednoho košíku a ten košík budete pořádně hlídat."

T!p: O umění nediverzifikovat píše velmi zkušeně Daniel Gladiš ve své knize Naučte se investovat.

T!p: Populárněji o tom, proč široce nediverzifikovat, píše i Robert Kiyosaki v knize Bohatý táta radí, jak investovat.

2 komentáře:

  1. Pokud hledáte pozitivní úvěrové zkušenosti bych doporučil Le_Meridian financování. Je překvapivě snadné získat dluhovou pomoc. Budete s nimi zacházeno s úctou a profesionalitou, protože mi pomohli s úvěrem také ve výši 1,9% ROI. Email Contact..info@lemeridianfds.com
    WhatsApp ... + 19893943740

    OdpovědětVymazat
  2. Jsem tu, abych se podělil o své svědectví o tom, co pro mě udělala dobrá důvěryhodná společnost poskytující půjčky, jsem z Ruska a jsem krásná matka tří dětí. Při pokusu o získání půjčky na rozšíření své stálezelené skupiny jsem přišel o peníze pro mě a mé děti to bylo tak těžké, šel jsem online hledat pomoc s půjčkami, veškerá naděje byla ztracena, až do jednoho osudného dne, kdy jsem potkal tohoto mého přítele, který si nedávno zajistil půjčku od velmi poctivého muže, pane, pedro. představila mě tomuto poctivému půjčovateli, pane. pedro, který mi pomohl získat půjčku do 5 pracovních dnů, budu panu pedrovi navždy vděčný za to, že mi pomohl se znovu postavit na nohy. můžete kontaktovat pana pedra prostřednictvím e -mailu: pedroloanss@gmail.com / whatsapp: +18632310632 oni nevědí, dělám to pro ně, ale prostě to musím udělat, protože je tam hodně lidí, kteří to potřebují pomoc s půjčkou, prosím, navštivte tohoto poctivého muže a můžete být také v bezpečí.

    OdpovědětVymazat