středa 9. října 2013

Sto let staré nápady


Chcete začít podnikat, ale stále čekáte na to, až vás napadne nějaký geniální nápad? Až vás napadne něco nového, neotřelého, chytrého, levného, převratného, po čem bude každý toužit?

Pak zřejmě nikdy podnikat nezačnete. A taky nikdy nezbohatnete.

Ač se to zdá kontraintuitivní, vstupovat na již existující trhy se starými nápady je překvapivě nejlepší cesta k úspěchu. Že je na trhu hodně firem a velká konkurence? Výborně! Aspoň víte, že trh existuje.


Většina dnešních milonářů totiž zbohatla na úplně obyčejných věcech. Vybrali si běžný koncept tvorby hodnoty, který postupně vylepšili tak, že nalezl uplatnění na trhu.

Každý z nás si doma umí udělat stejně dobrou kávu, jako prodávají za 150 Kč ve Starbucksu. A přesto Starbucks vydělává. A vymyslel Starbucks něco revolučně nového? Vůbec ne. Nápad prodávat kávu je jistě starší než sto let. Zbytek jsou jen iterace (příchuť, místo, přístup personálu, reputace, atd.).

Existuje 12 přes sto let známých způsobů tvorby hodnoty:

  1. Výrobek - Vytvořte věc či nehmotnou entitu, a pak ji prodejte za cenu vyšší, než byly náklady. Ideální je, pokud se vám podaří vytvořit něco, co se samo bez vaší účasti prodává a replikuje (píseň na iTunes, počítačová hra na Steamu apod.).
  2. Služba - Poskytněte pomoc či asistenci a pak si nechte zaplatit za užitek, který vaše služba přinesla. Uvědomte si ale, že pokud službu poskytujete vy, těžko se zreplikujete. 
  3. Přeprodej - Kupte zboží z velkoobchodu za nízkou cenu a prodejte jej dál za cenu vyšší. Nejbohatší firmou světa je Wallmart, který nic nevyrábí, jen přeprodává.
  4. Pronájem - Získejte aktivum, které následně pronajměte třetí osobě za úplatu.
  5. Zprosředkování - Marketujte a prodávejte aktiva či služby, které nevlastníte - třeba jako to dělá realitní kancelář s domy a byty.
  6. Předplatné - Na opakované bázi nabídněte hodnotu a pak si účtujte pravidelné částky - například jako kabelové televize.
  7. Sdílení zdroje - Sdílený zdroj je aktivum, které může využívat více lidí zároveň - například muzeum.
  8. Opce - Prodávejte práva provést předem definovanou činnost po určitou dobu. Typickým příkladem opce je lístek do kina, který umožňuje divákovi v určitou dobu shlédnout konkrétní film na konkrétním místě.
  9. Půjčky - Umožňují dlužníkovi za úplatu využívat zdroje po předem specifikovanou dobu.
  10. Pojištění - Je transfer rizika z kupujícího na prodávajícího a jeho rozprostředí na velký počet subjektů.
  11. Kapitálové investice - které představují nákup podílu v podnikání někoho jiného.
  12. Agregace audience - Získejte pozornost lidí s podobnými charakteristikami a předprodejte přístup k nim někomu dalšímu. Jako příklad může sloužit blog o cestování, který poskytuje prostor k inzerci cestovním kancelářím.
Těchto dvanáct forem tvorby hodnoty lze samozřejmě různě kombinovat. Multiplex kin je napřklad kombinací sdíleného zdroje, prodeje opcí, agregace audience, služeb a produktů.

Co z toho tedy plyne?

Chcete-li podnikat, vyberte si přes sto let starý koncept a začněte.

Akce je polovinou úspěchu. A ten zbytek musíte dohnat inkrementálním zlepšováním.

Být na trhu Křižákem se totiž velmi často nevyplácí.

T!p: O 12ti formách tvorby hodnoty píše velmi precizně Josh Kaufman ve své knize The Personal MBA.

T!p: O důležitosti výběru sto let starého konceptu pro začínající podnikatele se píše v knize Street Smarts od Norma Brodského a Bo Burlinghama.

1 komentář:

  1. Jsem tu, abych se podělil o své svědectví o tom, co pro mě udělala dobrá důvěryhodná společnost poskytující půjčky, jsem z Ruska a jsem krásná matka tří dětí. Při pokusu o získání půjčky na rozšíření své stálezelené skupiny jsem přišel o peníze pro mě a mé děti to bylo tak těžké, šel jsem online hledat pomoc s půjčkami, veškerá naděje byla ztracena, až do jednoho osudného dne, kdy jsem potkal tohoto mého přítele, který si nedávno zajistil půjčku od velmi poctivého muže, pane, pedro. představila mě tomuto poctivému půjčovateli, pane. pedro, který mi pomohl získat půjčku do 5 pracovních dnů, budu panu pedrovi navždy vděčný za to, že mi pomohl se znovu postavit na nohy. můžete kontaktovat pana pedra prostřednictvím e -mailu: pedroloanss@gmail.com / whatsapp: +18632310632 oni nevědí, dělám to pro ně, ale prostě to musím udělat, protože je tam hodně lidí, kteří to potřebují pomoc s půjčkou, prosím, navštivte tohoto poctivého muže a můžete být také v bezpečí.

    OdpovědětVymazat